____________________________
Leader In Me
De 7 gewoonten van Covey
_______________________________________

Het team is afgelopen schooljaar bezig geweest met het vormgeven van een nieuw pedagogisch kader. Deze hebben we gevonden in Covey, de 7 gewoonten.
Hierdoor spreken wij dezelfde taal bij het aanleren van gewenst gedrag (preventief).
In het basisonderwijs noemen we het concept Leader in Me (LiM). Leerlingen leren er gewoonten en levensvaardigheden mee die bijdragen aan hun persoonlijke groei en aan de contacten met de mensen om hen heen.
Een boom met wortels, een stam en kruin staat symbool voor de 7 gewoonten.
Op jezelf vertrouwen en keuzes maken
Met de wortels staat de boom stevig. De eerste drie gewoonten horen bij deze wortels. Ze leren je op jezelf te vertrouwen en keuzes te maken. Hiermee krijg je grip op jezelf en je omgeving en zie je je eigen verantwoordelijkheid.
1: Wees proactief: maak je eigen keuzes
2: Begin met het einddoel voor ogen: maak een plan
3: Belangrijke zaken eerst: eerst werken, dan spelen
Jij en je relaties met anderen
De stam vertegenwoordigt jou en je relaties met anderen. De bijbehorende gewoontes 4, 5 en 6 gaan over samenwerking, win-win-denken, een open mind en goed luisteren.
4: Denk win-win: zoek naar voordelen voor iedereen
5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden: luister voordat je praat
6: Synergie: samen is beter
Goed voor jezelf zorgen
De kruin staat voor de zorg voor jezelf: je kunt alleen tot volle bloei komen als je goed voor jezelf zorgt. Voor je hoofd, hart, ziel en lichaam.
7: Houd de zaag scherp: zorg goed voor jezelf
In schooljaar 2025-2026 nemen wij stap voor stap de kinderen en ouders mee in de werkwijze en achtergronden per gewoonte. Voor meer informatie over de 7 gewoonten: Covey in het onderwijs – CPS.nl
Op basis van de werkwijze van Covey hebben wij een protocol sociale veiligheid geschreven. Van hieruit hanteren we schoolregels en zijn er gedragsverwachtingen opgesteld. Goed gedrag moeten leerlingen aangeleerd krijgen maar er zijn ook afspraken hoe te handelen als een leerling zich hier niet aan houdt (curatief). Deze afspraken zijn afgestemd op de leeftijd van een kind en iedereen in het team hanteert de afspraken op dezelfde manier. Het protocol met alle afspraken is terug te vinden op de website en in de schoolgids.